SPECUSTAWA MIESZKANIOWA
Ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących. Celem ustawy jest uproszczenie procedury prowadzącej do realizacji inwestycji mieszkaniowych i inwestycji towarzyszących, standardów ich lokalizacji i realizacji.
czym jest specustawa mieszkaniowa?
Specustawa mieszkaniowa dopuszcza inwestycję mieszkaniową obejmującą:
- budowę,
- zmianę sposobu użytkowania,
- przebudowę,
Budynek lub budynki wielorodzinne nie mogą mieć łącznie mniej niż 25 lokali mieszkalnych.
Budynki mieszkalne jednorodzinne nie mogą mieć łącznie mniej niż 10 lokali mieszkalnych,
oraz
inwestycję towarzyszącą obejmującą:
- budowę,
- zmianę sposobu użytkowania,
- przebudowę,
Inwestycja mieszkaniowa może być realizowana niezależnie od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ale pod warunkiem:
- zgodności z planem ogólnym gminy (do 31.12.2025 r. ze Studium)
- nie sprzeczności z uchwałą o utworzeniu parku kulturowego.
Inwestycje nie mogą być realizowane na obszarach, gdzie planowane są inwestycje celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym.
Zakres i szczegółowość inwestycji określa ustawa o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.
lokalne standardy urbanistyczne
Lokalne standardy urbanistyczne dla miasta Wrocławia zostały uchwalone w celu dostosowania inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących do polityki przestrzennej miasta i zapisów wrocławskich dokumentów planistycznych:
- odnoszą się wyłączenie do wskazanych w ustawie parametrów i wskaźników,
- mają zapewnić lepszą dostępność nowych inwestycji mieszkaniowych do szkół i zieleni,
- mają zastosowanie wyłącznie w postępowaniach wynikających z zapisów ustawy o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących,
- nie stanowią podstawy do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania oraz decyzji o warunkach zabudowy
ODLEGŁOŚĆ OD SZKOŁY PODSTAWOWEJ | 1500 M | |
MOŻLIWOŚĆ PRZYJĘCIA NOWYCH UCZNIÓW W LICZBIE DZIECI STANOWIĄCEJ % PLANOWANEJ LICZBY MIESZKAŃCÓW INWESTYCJI MIESZKANIOWEJ | 10 % | |
ODLEGŁOŚĆ DO URZĄDZONYCH TERENÓW WYPOCZYNKU ORAZ REKREACJI LUB SPORTU O POWIERZCHNI STANOWIĄCEJ CO NAJMNIEJ ILOCZYN PLANOWANEJ LICZBY MIESZKAŃCÓW ORAZ WSKAŹNIKA WYNOSZĄCEGO 4 M2 | 750 M | |
WYSOKOŚĆ BUDYNKÓW INWESTYCJI MIESZKANIOWEJ | 7 KONDYGNACJI | |
MAKSYMALNA ODLEGŁOŚĆ OD ISTNIEJĄCEJ ZABUDOWY, W JAKIEJ DOPUSZCZA SIĘ TAKĄ WYSOKOŚĆ ZABUDOWY JAK TA ISTNIEJĄCA | 250 M |
Lokalne standardy urbanistyczne zostały przyjęte uchwałą Nr IX/155/24 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 17 października 2024 r.
pre-wnioski
Procedura pre-wnioskowa stanowi katalog zaleceń służący usprawnieniu procesu obejmującego analizę lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących na terenie Wrocławia.
Ma charakter dobrowolny i służy koordynacji zadań w tym zakresie, a także poinformowaniu mieszkańców o planowanych zamierzeniach inwestycyjnych, tak aby mogli odnieść się do ewentualnych zmian w strukturze funkcjonalno-przestrzennej analizowanych obszarów.
Celem tej procedury jest umożliwienie inwestorom przygotowania pre-wniosków, które będą harmonijnie wpisywać się w obowiązującą politykę przestrzenną miasta Wrocławia.
Szczególny nacisk kładziony jest na aspekty takie jak:
Postępowanie poprzedzające złożenie wniosku nie zwalnia inwestora z obowiązku uzyskania wymaganych ustawowo opinii, uzgodnień, zaświadczeń i decyzji niezbędnych w procesie składania oficjalnego wniosku o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszących.
Zarządzenie dotyczące procedury pre-wnioskowej – formalnie „Postępowanie poprzedzające złożenie wniosków dotyczących ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących na terenie Wrocławia” zostało przyjęte Zarządzeniem Nr 1044/24 Prezydenta Wrocławia z dnia
17 października 2024 r.
wnioski
Procedura złożenia przez inwestora wniosku oraz jego zakres zostały określone w ustawie o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących.
Inwestor składa wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz inwestycji towarzyszącej wraz z projektem porozumienia dotyczącym realizacji inwestycji towarzyszących.
etapy procedury
01 WNIOSEK INWESTORA
Inwestor składa wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz ustalenie lokalizacji inwestycji towarzyszącej.
Miejsce złożenia wniosku – Wydział Planowania Przestrzennego.
Wydział Planowania Przestrzennego wraz innymi merytorycznymi wydziałami i jednostkami miejskimi w imieniu Prezydenta analizuje wniosek. W razie stwierdzenia we wniosku braków formalnych wzywa inwestora do ich usunięcia.
Prezydent Wrocławia maksymalnie w ciągu 3 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku publikuje go wraz z ogłoszeniem o sposobie i terminie składania do niego uwag na stronie bip.um.wroc.pl.
Uwagi do wniosku można składać przez 21 dni od jego publikacji na BIP.
02 OPINIOWANIE / UZGADNIANIE
Skierowanie wniosku do opiniowania i uzgadniania – wyznaczone ustawowo instytucje mają 21 dni na odpowiedź.
03 SKIEROWANIE NA SESJĘ *
Rada Miejska Wrocławia podejmuje uchwałę o ustaleniu lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej w ciągu 60 dni od dnia publikacji kompletnego wniosku na BIP.
Rada Miejska Wrocławia może w uzasadnionych przypadkach, podjąć powyższą uchwałę w ciągu 90 dni od dnia publikacji kompletnego wniosku na BIP.
* POROZUMIENIE
Przed podjęciem uchwały lokalizacyjnej Rada Miejska Wrocławia podejmuje uchwałę wyrażającą zgodę, aby Prezydent mógł podpisać porozumienie dotyczące zakresu inwestycji towarzyszących.
Porozumienie musi zostać podpisane najpóźniej 5 dni przed planowaną sesją, na której Rada Miejska Wrocławia podejmuje uchwałę o ustaleniu lub odmowie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej lub inwestycji towarzyszącej.
materiały dodatkowe
Dobrym przykładem prowadzenia konsultacji społecznych jest
Kanon Konsultacji UMW z wytycznymi opracowanymi przez Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Może stanowić zbiór zasad dla inwestorów do dobrowolnego wykorzystania, który przybliży i ułatwi zrozumienie istoty konsultacji społecznych.
Kanon konsultacyjny UMW stanowi praktyczne rozwinięcie:
- Uchwały nr XIX/387/15 Rady Miejskiej Wrocławia z dnia 22 grudnia 2015 r.
- Zarządzenia nr 6221/17 Prezydenta Wrocławia z dnia 26 stycznia 2017 r.
W ramach zalecanych elementów pre-wniosku wskazane zostały wytyczne dla analizy mobilnościowej.
Dodatkowe informacje zawarte są w planie mobilności wyjaśniającym szczegółowo założenia mobilności we Wrocławiu.
Ważnym elementem każdej inwestycji jest gospodarowanie wodami opadowymi. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w:
- Zarządzeniu nr 11552/23 Prezydenta Wrocławia z dnia 17 października 2023 r.
- Zarządzeniu nr 2785/20 Prezydenta Wrocławia z dnia 20 marca 2020 r.
oraz na stronie Zarządu Zieleni Miejskiej we Wrocławiu.